Page 9 - tki_sayi_3
P. 9

meden, kömürü enerji kaynağı olarak kullanmanın tek-  olarak bizim gerekli düzenlemeleri yapmamız ve yatırım
            nolojilerini geliştireceğiz, üreteceğiz ve yerli kaynağımızı   ortamını iyileştirmemiz gerek. Madencilik riski yüksek ve
            değerlendireceğiz.                                 içerisinde belirsizlikler barındıran bir sektör, yatırımcılar
                                                               yüksek sermaye koyuyorlar ve çoğu zaman neyle karşıla-
                Kömür  üreticilerinin  geçtiğimiz  dönemde  yapılan
            şura  öncesi  komisyonlarda  ve  Sn.  Bakanımıza  yapmış   şacaklarını bilmiyorlar. Bu noktalarda bizler kamu tarafı
            oldukları başvurularda izin süreçleri, teşvikler ve finans-  olarak  yatırımcının  yanında  olmalı,  riskleri  ve  belirsiz-
            man konularına ilişkin sorunlar Kurumumuzu da yakından   likleri mümkün mertebe bertaraf etmeliyiz. Yatırımcı ve
            ilgilendiriyor. Bizde kamu üreticisi olarak bu sorunlardan   kamu tarafı olarak kazan kazan modeliyle 11. Kalkınma
            aynı şekilde etkilenebiliyoruz. Maden kanunu ile ilgili de   Planındaki hedeflere ulaşacağımıza inanıyorum.
            yoğun çalışmaların devam ettiğini biliyoruz. Süreçte ge-  Kurumumuzun son yıllarda Bakanlığımızca yürütülen
            lişmeleri nasıl değerlendirirsiniz.                Hedef Performans İzleme çalışmaları ile stratejik planla-
                                                               rın hazırlanması ile ilgili bağlı, ilgili ve ilişkili kuruluşlarda
                Madencilik sektöründe yatırım yatmak kolay bir iş
                                                               Kurumsallığın  arttırılması  ve  vatandaş  memnuniyeti  ile
            değil.  İçerisinde  riskleri  ve  belirsizlikleri  barındıran  bir
                                                               ilgili koymuş olduğu vizyona yönelik çalışmaları nasıl de-
            alan.  Farklı kurumlarımızdan alınması gereken ve uzun
                                                               ğerlendirirsiniz?
            süreçler  alabilen  izinler  var.  Bu  noktada  yatırımcıların
            haklı olduğu yerlerin olduğunu düşünüyorum. Maden ve   Kurumsallık gerçekten çok önemli bir konu. Hedef-
            Petrol İşleri Genel Müdürlüğü yaptığım dönemde maden-  lerinize ulaşabilmeniz için kurumsallığınızın gelişmesi ve
            cinin yatırım yapmasını kolaylaştırıcı bazı düzenlemeler   sağlam bir yapıya ulaşmış olması gerek. Bütün kurum-
            yaptık. Sonuçta madenlerimiz birer milli servet ve bu ser-  ların  stratejik  planlarında  kurumsallığın  geliştirilmesi,
            vetin ekonomiye kazandırılması gerek, böyle görevlerde-  kurumsal kapasitenin artırılması ile ilgili bir amaç kesin-
            ki insanlar olarak da sahip olduğumuz kaynakların eko-  likle vardır ve olmalıdır da. Çünkü kurumsallık, amaçları-
            nomimize kazandırılması için gereken adımları atmamız,   nıza ulaşmanız için elzemdir. Personel kapasitesi, bilişim
            gerekli düzenlemeleri yapmamız lazım. Kamu hukukunu   kapasitesi,  gelişmiş  insan  kaynağı  kapasitesi,  stratejik
            gözeterek,  özellikle  en  başa  koyarak  ve  ondan  hiçbir   yönetim gibi birçok konuda yol alabilmek için kurumsal-
            zaman  taviz  vermeden  yatırımcılara  yardımcı  olmamız   lığın geliştirilmesi büyük önem taşıyor. Kaynaklarımızın
            gerektiğini  düşünüyorum.  Maden  ve  Petrol  İşleri  Genel   ekonomiye  kazandırılmasının  yanında  nihai  hedefimiz
            Müdürlüğüne atanmadan önce Sayın Bakanımıza; mev-  tamamen vatandaş memnuniyeti. Bakanlığımızın strate-
            cut Maden Kanunumuzun yorulduğu ve çok fazla ilaveler   jik planında da vatandaş memnuniyetine ilişkin hususlar
            olduğunu aktarmıştık. Sürecin daha da basitleştirilmesi   aynı zamanda Kurumumuzda da var. Stratejik planlarımız
            adına bütün sektörü kapsayıcı, çerçeve bir kanun yapıl-  çerçevesinde, en önemli paydaşlarımız olan vatandaşla-
            masıyla ilgili bir önerimiz olmuştu. Şu an Maden ve Petrol   rımızın memnuniyeti için çalışmaya ve üretmeye devam
            İşleri  Genel  Müdürlüğümüzün  sektörle  istişare  yaparak   ediyoruz.
            ve  sektörün  görüşlerini  dikkate  alarak  yeni  bir  Maden   Kurumumuzda son yıllarda hizmet alanlarının geliş-
            Kanunu  taslağı  üzerinde  çalıştığını  biliyorum.  Bu  süreç   tirilmesi ve yeni alanların açılmasına yönelik çalışmalar
            tamamlandığında  yatırımcıların  işlerini  kolaylaştırmak   yapıldığı  malumlarınızdır.  Uzun  yıllara  dayanan  Kurum
            için TKİ olarak üzerimize düşen ne varsa yapmaya hazırız.
                                                               birikiminin özellikle Ar-Ge ve sektörün gelişmesine fayda
                Maden  İşleri  Genel  Müdürlüğü  yaptığınız  dönemde   sağlayabilecek laboratuvar hizmetleri, mesleki yeterlilik
            edindiğiniz deneyim tüm madencilik sektörüne bakış açı-  belgelendirmesi gibi konulara aktarılması ile ana statüde
            sından önemliydi. Sektörün özellikle 11. Kalkınma Planın-  tanımlanan hususları daha fazla öne çıkaracağını düşü-
            da belirle- nen hedeflere ulaşabilmesi açısından yapılan   nüyorum. NATEN gibi stratejik öneme sahip bir kurumda-
            çalışmalar hakkında ne düşünüyorsunuz?             ki deneyiminizle beraber değerlendirdiğinizde görüşlerini-
                                                               zi merak ediyoruz?
                Madenciliğin gayrisafi yurtiçi hâsıla içerisindeki payı
            oldukça düşük, 11. Kalkınma Planında bu payın yüksel-  Ben Ar-Ge’nin olmazsa olmaz olduğuna inanan bir
            tilmesine ilişkin hedefler var. Yükseltmek için çaba sarf   mühendisim. Yaklaşık bir buçuk yıl, bir araştırma geliş-
            etmemiz ve bu konuda ilerleme kaydetmemiz gerek. Bu-  tirme Kurumu olan NATEN’de Enstitü Başkanı olarak gö-
            nun için kamu kurumları olarak; Maden ve Petrol İşleri   rev yaptım. Hem kamu tarafında hem de özel sektördeki
            Genel Müdürlüğü, sektördeki diğer kamu kurumları ve TKİ   bütçe harcamalarına baktığımız zaman Ar-Ge’nin payına


                                                                                       SAYI : 3 - 2020 KÖMÜR DERGİSİ  7
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14